7 aranyszabály, amit be kell tartani honlapkészítés előtt, és egy budaörsi példa


Honlapkészítés Budaörs 30/520-3178Egy induló vállalkozásnál fontos tisztázni azt, hogy az egyes online megjelenéseknek mik a céljai, és hogyan fognak majd együttműködnek az egyes felületek a közös célok érdekében.

Alapvetően Magyarországon a saját honlap mellett az esetek többségében érdemes egy Facebook oldalt is üzemeltetni, hiszen ez a legnépszerűbb közösségi oldal hazánkban: szinte mindenki elérhető rajta, és jól lehet márkaépítésre ill. bizalomépítésre és kapcsolattartásra használni.

Nem szabad ugyanakkor csak a Facebookra alapoznunk: míg a saját honlapunkon “otthon vagyunk”, és az érdeklődő csak velünk kapcsolatos információkat láthat, addig a Facebookon könnyen eltérül más márkák irányába: felugrik egy chat ablak, ahol valaki kérdez az érdeklődőnktől valamit, vagy kap egy üzenetet, vagy látja, hogy valaki bejelölte ismerősnek… és már el is felejtette, hogy az előbb még azon gondolkozott, hogy vásárolnia kellene a termékünkből…

Több éves tapasztalatunk is azt támasztja alá (http://tobbminthobbi.hu), hogy pénzt azok költenek nálunk, akik aktívan olvassák a leveleinket, tehát feliratkoztak a hírlevelünkre és az elmúlt fél évben legalább egyszer átkattintottak a blogunkra valamelyik levelünkből.

 

Soha, senki nem vásárolt még tőlünk (pedig közel 600 ügyfelünk van), aki csak addig jutott, hogy lájkolt, vagy egyszer megfordult a weboldalunkon, de nem iratkozott fel.

 

Azt gondolom, hogy ez elég erős ok arra, hogy az elejétől feliratkoztassuk az érdeklődőket a hírlevél listánkra, és mindent megtegyünk annak érdekében, hogy a feliratkozók:
1) minél többen legyenek,
2) minél többen maradjanak aktívak, azaz érdekes, átkattintásra buzdító leveleket küldjünk.

 

Azt is kijelenthetjük, hogy aki nem épít az elejétől (az online megjelenés első percétől) e-mail listát, annak az addig honlapba és Facebookba befektetett munkája szinte ablakon kidobott idő és pénz.

A honlapot és a Facebook oldalt ennek ismeretében úgy kell elkészíteni, hogy akármelyiken is járnak az érdeklődők, mindenképp minél több helyen szembe találkozzanak a feliratkozási lehetőséggel. Ezt még egy nagyker vagy forgalmazó esetében is érdemes komolyan venni, hiszen az üzleti partnerek, bolttulajdonosok attól fognak többet vásárolni, aki szakmai információkkal jobban ellátja őket, aki segít nekik pl. eladni, vagy tanácsokat ad a bolt berendezésével kapcsolatban.

Hallottam már olyan budaörsi nagykerről, aki a honlapra készített egy online letölthető, ingyenes e-book-ot, melyet e-mail címért cserébe lehet letölteni. Ebből a boltos megtanulhatja, hogyan szerezzen magának több vevőt.

Ezzel a nagyker eléri, hogy a viszonteladók őt tekintsék szakértőnek a piacon, és hozzá forduljanak kérdéseikkel.

Nem elhanyagolható előnye ennek a stratégiának, hogy az e-mail lista (és akár az azt kiegészítő postai címlista), amit mi gyűjtöttünk össze magunknak, az a sajátunk, rajta keresztül közvetlenül érhetjük el a vásárlásra leginkább nyitott érdeklődőinket, és nem függünk semmilyen szolgáltatótól. Azok a vállalkozások, akik csak a Facebookon vannak jelen, nagy bajba kerülnek akkor, ha esetleg a Facebook valami miatt megszűnik, a szolgáltatása nem lesz elérhető.

 

Mi a különbség a Facebook lájkolók és a honlap látogatói között?

A Facebookon az emberek csaponganak, olvasgatnak ezt-azt, aztán hamar elkattintanak. Akiket sikerül közülük átcsábítani egy-egy blogcikk erejéig a honlapunkra, azok jóval több időt töltenek el úgy, hogy csak a mi márkánkkal foglalkoznak. Aki pedig több időt tölt velünk, az jobban megismer bennünket. Aki jobban megismer bennünket, az nagyobb eséllyel költi el nálunk a pénzét. Tehát a 2. legfontosabb cél az e-mail adatbázis gyűjtése után, hogy a weboldalunkra tereljük a forgalmat, és ott értékes tartalmakat adjunk:
1) legyen minél több weboldal látogató,
2) minél többször jöjjenek vissza,  és minél több időt töltsenek el az oldalunkon.

 

Ha tehát vásárlóértékük szerint sorba szeretnénk állítani az egyes online érdeklődőket, akkor a legértékesebbek a feliratkozók, a közepesen értékesek a weboldal látogatók, és a legkevésbé értékesek a Facebook lájkolók lesznek.

A mai modern marketing eszközökkel szerencsére meg lehet oldani, hogy mind a 3 fenti csoportot el tudjuk érni újra és újra, és reklámozni tudunk nekik. Ennek azért van óriási jelentősége, mert legalább 6-12 alkalommal találkozniuk kell a márkánkkal, ajánlatunkkal, mire rászánják magukat a vásárlásra.

 

7 aranyszabály

Ha induló vállalkozásunkkal meg akarunk jelenni az interneten, a következőket érdemes betartani még azelőtt, hogy látogatókat terelnénk a weboldalunkra, Facebook oldalunkra:

1) Stratégia kidolgozása.
2) Saját honlap minél előbb.
3) Mielőtt hirdetünk bárhol, előtte feliratkozó űrlapot tegyünk ki a honlapra, és időzítsünk be 1-2 automatikus levelet, ami kimegy a feliratkozóknak.
4) Ha már van Facebook oldalunk, oda is tegyük ki még a reklámozás, nyereményjátékok stb. előtt a feliratkozási lehetőséget.
5) A saját honlapunkba még a reklámozás előtt tegyük bele a Facebook és a Google Adwords remarketing kódját, mert csak onnantól fogjuk tudni a honlap látogatóinkat utólag újra elérni és visszacsábítani az oldalra.
6) Fejlesszük a “csali” anyagunkat, azaz minél előbb kínáljunk valami online letölthető, értékes szakmai anyagot a feliratkozásért cserébe.
7) Kezdjünk el szakmai blogot írni, mert a tartalomnak kell fél év, mire “beérik”, és elkezdi ingyen hozni a Google keresőjéből az értékes látogatókat.

 

Ezekre a részfeladatokra nagyon jó szakembereket lehet ma már találni az országban.

Pl. ma már szinte minden szakterületnek van marketing szakértője, vele érdemes a stratégiát kialakítani. Sok jó szövegíró elérhető, akivel megírathatjuk akár az összes blogcikkünket előre, majd megbízhatunk egy marketing asszisztenst, hogy az így előállított tartalmat tegye fel a blogba és ossza meg a közösségi oldalakon, akár reklámozza azokat.

 

Míg az informatikai alapokat az elején le kell rakni, és után egy bizonyos szintig (amíg nem akarunk webáruházat, vagy automatizált értékesítési rendszereket összerakni) elég, ha havi pár órában karban tartja az informatikus a weboldalt (frissíti, figyel a biztonságra, stb.), addig a marketing feladat folyamatos és gyakorlatilag egy teljes embert kíván.

 

Míg az informatikust tudjuk projekt-szerűen fizetni, addig a marketingesre – főként az első évben – gyakorlatilag havonta kell szánni x összeget.

A NAGY döntés

Ezen a ponton döntés kérdése, hogy a vállalkozó bevállalja-e, hogy megtanulja a marketinget és saját kézbe veszi, vagy pedig kiadja azt egy asszisztensnek.

Alapvető szabály, hogy azt a feladatot adjuk ki másnak akár a legelejétől, amire mi magunk nehezen állunk rá. Ez nyilván leginkább pénz kérdése.

Lényeges azonban, hogy a vállalkozó ne bízza rá másra (alkalmazottra, alvállalkozóra) a stratégiai döntéseket, és hogy a saját marketingjét értse és vezesse azt. Különben nem ő a cég tulajdonosa, hanem az, akire a stratégiát rábízta, és a szekér sem arra fog menni, amerre a tulaj szeretné, hanem arra, amerre az épp aktuális marketinges rángatja.

Ha valaki úgy dönt, hogy vállalkozik, azzal egyúttal azt is eldönti, hogy folyamatosan képzi magát marketingből.

Szokás az induló vállalkozók részéről abban reménykedni, hogy majd valaki sikerdíjért elvállalja a fenti szakmai feladatokat. Ilyet nagy eséllyel maximum az tesz, aki épp most jött ki az iskolából, és még egy ügyfele sincs, és kell neki a referencia. Profikat sikerdíjért sajnos biztosan nem tudunk fogadni.

Egy másik reménye az induló vállalkozónak az, hogy az online marketing feladatokat majd rábízza egyetlen egy emberre, és ez elég, ő meg tud csinálni mindet. Stratégiát dolgoz ki, weboldalt készít, Facebook hirdetéseket ad fel, blogot ír…

Sajnos azonban az online jelenlét sokkal összetettebb feladatokat kíván, semmint hogy azt egyetlen szakember profin végigvigye. Kiszámíthatóan lesznek területek, ahol gyengébben fog az illető muzsikálni, vagy ő is most tanul csak bele (legfeljebb ezt nem árulja el nekünk). Pl. ha informatikus, elképzelhető, hogy bemerészkedik a marketing területére, és eldönti, milyen szöveg legyen a főoldal képei alatt, vagy marketingesként belenyúl a honlapmotor kódjába, csak mert ez az elvárásunk feléje, és végül is ő már látott ilyet. Ez azonban kellemetlen következményekkel járhat később, mert nincs mögötte alapos szakmai tudás, és ezért nem gondol át minden szempontot, amikor cselekszik.

Összefoglalva: az induló vállalkozás NE fejlesszen addig honlapot, amíg nincs pontosan leírva a stratégiája, hogy hogyan hatol be a piacra és szerzi meg első ügyfeleit. A tulajdonos NE adja ki a kezéből a stratégiai döntéseket, fejlessze magát marketingből. Az online marketinggel kapcsolatos feladatokat NE egyetlen szakemberre bízza, hanem lehetőleg vagy saját maga áldozzon minimum napi 2-4 órát kezdetben ezekre, vagy alkalmazzon egy marketing asszisztenst, aki szövegeket, fotókat szerkeszt és oszt meg különböző oldalakon, reklámokat ad fel, közönséget gyűjt. Igaz, ez a sok munka kezdetben nem tűnik úgy, mintha megtérülne, de az elkészült tartalmakat többször is fel lehet használni, és az egyszer megírt reklámokat, kampányokat, értékesítési oldalakat, leveleket automatizálni lehet. Onnantól pedig születik egy vevőszerző gépezetünk. Így ez egy olyan munka, amit befektetésnek kell tekintenünk.

Érdekli, hogyan lehet ezt a saját vállalkozásában megcsinálni? Hívjon most: 30/520-31-78.